Fiktion, tv og reklame topper listen over samfundsøkonomisk værdi

Vi er dykket ned i Danmarks Statistiks analyse af hvor meget de kulturelle og kreative erhverv fylder i det store billede

Danmarks Statistik offentliggjorde i december 2024 en analyse af kulturelle og kreative erhvervs nationaløkonomiske betydning. Analysen viser, at film og tv-serier i 2022 bidrog med knap 16 mia. kr. i direkte og indirekte effekter.

De samlede kulturelle erhverv havde i 2022 en produktion på 158 mia. kr. svarende til 3% af produktionen i Danmark. Radio og tv var det kulturemne, der havde den største andel af den samlede produktion med lidt under 24 mia. kr. svarende til 15%. Aktiviteter i denne branche omfatter bl.a. radio- og tv-stationer, og indeholder også ekstern produktion af tv-programmer. Den næststørste produktion foregik inden for Reklame, som stod for omkring 17 mia. kr. svarende til 11% af den samlede produktion i kulturerhvervene. Dette dækker bl.a. reklamebureauer og reklameproduktion.

Den private sektor dækker størstedelen af kulturerhvervene. Aktiviteterne i kulturerhvervene forekommer i høj grad i den private sektor, opgjort som den markedsmæssige andel af økonomien. Her producerede kulturerhvervene for 126 mia. kr. svarende til 80% af den samlede kulturproduktion. Der er ingen tvivl om, at den private uafhængige produktion af film, tv og reklamer fylder enormt meget i kulturens samfundsøkonomiske værdi, selv om det desværre ikke er muligt at isolere branchens specifikke bidrag med denne analyse. Se hele analysen hos Danmarks Statistik

This describes the image
Foto: DST Produktion i de kulturelle erhverv fordelt på kulturemne (løbende priser) 2022 


Kilde: Danmarks Statistik
 

 

 

 

Opdateret 3. apr 2025

Vil du vide mere?