Mød Producentforeningens nye direktør Anna Porse Nielsen

Sikke en start! De første 20 dage som direktør for Producentforeningen har været vilde og med en sjov og stejl læringskurve.

This describes the image

YouSee sagen
Jeg var dårligt trådt ind ad døren på Bernhard Bangs Allé, før YouSee sagen buldrede løs, fordi nogle af vores medlemmer og rettighedshavernes organisationer sendte pressemeddelelser ud. Så gik det hurtigt, og sagen, der hidtil kun var kendt i branchen, kom ud over alle stepper. Den overvældende medieopmærksomhed kom bag på alle. Som sagen står lige nu, så har YouSee stadig ingen aftale med rettighedshaverne, og derfor kan de 265 mio. kr., som YouSee har overført til Copydan, ikke udbetales, fordi producenterne og de øvrige rettighedshavere risikerer at skulle tilbagebetale beløbet inkl. strafrenter, hvis YouSee vinder retssagen.

Så faktum er stadig, at YouSee bruger rettigheder og indhold i deres tv-pakker uden aftale. At videresælge rettigheder og indhold uden aftale med og tilladelse fra rettighedshaverne er at drive pirat-virksomhed. Det betyder, at instruktører, producenter, skuespillere, fotografer og alle andre, der arbejder med at skabe fantastiske fortællinger, ikke får betaling for rettighederne. Det er naturligvis ikke bæredygtigt eller udtryk for en ansvarlig investering.

Refusionsordning
En anden sag, som har fyldt meget, er produktionsrabatter eller en refusionsordning. 29. august inviterede Helle Bonnesen, MF (K) til høring i en helt fyldt Fællessal på Christiansborg sammen med Alliancen for en dansk produktionsrabat, der består af en lang række aktører inden for film, TV og animation, heriblandt Producentforeningen. Formålet var at forklare politikerne, hvilke konsekvenser det har, at Danmark, som det eneste filmland i Europa, ikke har en produktionsrabat og derfor ikke er konkurrencedygtigt i den internationale film-, tv- og animationsbranche. Der var bred politisk opbakning blandt både regerings- og oppositionspartier, men der kan godt være langt til mål alligevel. Hvis det lykkes at skabe politisk opbakning, skal vi i gang med at finde ud af, hvordan en ordning skal se ud i praksis. Her kommer vi til at trække på alle jer gode producenter, så vi sikrer at det bliver en ordning, som kommer jer til gavn.

TV Festival
I mange år har jeg hørt godt om årets begivenhed i tv-branchen: Copenhagen TV Festival og Masterclasses, og på de dejligste sensommerdage var jeg så med på festivalen, ikke alene som deltager, men også som ordstyrer for en af de tilbagevendende sessions med fiktionscheferne for DR og TV2. Det var en god samtale om interne og eksterne produktioner og samarbejdet med branchen og lysten til at investere i ny, dansk fiktion. Tv-stationerne er optaget af at skabe de brede fortællinger, der kan samle danskerne, men de havde heldigvis også begge blik for at øge diversiteten, så historierne afspejler hele den danske befolkning. Temaet for festivalen i år var “The Big Fat Why”, og selvom der fortsat er en tendens til at investere i færre, men større og sikre formater, så var der heldigvis en forsigtig optimisme at spore både blandt producenter, tv-stationer og streamere.

I forbindelse med både TV-festivalen og høringen på Christiansborg fik jeg også lejlighed til at møde mine nordiske kolleger Åsa Kringstad fra Produsentforeningen Virke i Norge og Johan Holmer fra Film &TV-Producenterna i Sverige. Vi har mange fælles udfordringer, og jeg vil arbejde for et endnu stærkere nordisk samarbejde.

Jeg er i fuld gang med at lære alle kollegaerne i sekretariatet bedre at kende, møde de politiske ordførere, bestyrelsesmedlemmerne og andre medlemmer samt vores vigtige interessenter fra DFI, DR og TV 2. Jeg glæder mig til at møde dem alle og få gode input til, hvordan vi i løbet af efteråret og vinteren skal udforme den nye strategi og retning for Producentforeningen.

Anna Porse Nielsen
Direktør for Producentforeningen