Konflikt mellem YouSee og rettighedshaverne

Tre producenter har tirsdag den 20. august 2024 reageret mod YouSees brug af deres indhold uden tilladelse.

This describes the image

Her til morgen har producenterne Zentropa, Laud People og Crone Film udsendt pressemeddelelser om, at de har taget skridt til at nedlægge forbud mod YouSees brug af konkrete produktioner i deres tv-pakker.

Producentforeningens direktør Anna Porse Nielsen, har udtalt dette til bl.a. MediaWatch og Kulturmonitor:
”Vi ser med meget stor alvor på sagen, fordi YouSee bruger producenternes indhold uden tilladelse. Nogle af vores medlemmer reagerer nu og har bedt deres advokat undersøge, om de kan nedlægge forbud mod brugen af deres indhold. Vi bakker naturligvis producenterne op som deres forening.”

Baggrunden for sagen er, at YouSee har opsagt deres årelange samarbejde med rettighedshaverne repræsenteret i Copydan, Koda og UBOD og lagt sag an ved domstolene med krav om, at rettighedshaverne skal gå mere end 70 % ned i betaling fra 2023 til 2024, selvom indholdet er det samme som i 2023.YouSee har siden 1. april 2024 fortsat brugen af producenternes og kunstnernes rettigheder uden tilladelse.

Copydan Verdens TV har samlet fakta og baggrund om sagen på denne side

Pressemeddelelse 21.8 "YouSee taler ikke sandt og anvender fortsat indhold uden aftale"

Opdateret 21. aug 2024