30 nye MSP'ere på vej ud i branchen

Denne artikel er den første i en ny serie, hvor vi vil dykke ned i nogle af de uddannelser, som uddanner til den danske film-, tv-, reklamefilms- og animationsbranche. Vi starter i Aarhus hos uddannelsen Multiplatform and Storytelling and Production.

This describes the image

Foto: Valentin Marcus Andersen

I Producentforeningen arbejder vi på at styrke samarbejdet med uddannelserne for at være med til at sikre en stærk arbejdsstyrke fremover, så branchen fortsat kan levere fantastiske produktioner af den høje kvalitet, den er kendt for. 
Men en ting er et større match mellem branchens behov og uddannelsernes udbud, som sikrer dygtige dimittender. En anden ting er at skabe synlighed omkring dem, så de også finder vej til virksomhederne – og ikke bliver snuppet af konkurrerende brancher på vejen derhen.

Det er baggrunden for en ny artikelserie i nyhedsbrevet, som skydes i gang med at besøge uddannelsen Multiplatform Storytelling and Production (i daglig tale MSP), som netop har sendt et hold på 30 dimittender ud i verden. Se alle 30 profiler i dimittendkataloget fra VIA University – måske er det her du finder din næste medarbejder?

Multiplatform Storytelling and Production er en professionsbacheloruddannelse fra VIA University College med base i Filmby Aarhus. De 30 studerende, der bliver optaget årligt, er efter 3,5 års uddannelse klar til at træde ind i den professionelle visuelle industri i Danmark. Det første hold studerende dimitterede i 2017, og mange af dem arbejder i dag i branchen.
Dimittender fra MSP er generalister med en bred fundering indenfor uddannelsens tre studieretninger: Storytelling, Technology and Technique og Producing. Samtidig har de alle specialiseret sig og dykket dybt ned i egenvalgte områder, så det er hvert år 30 meget forskellige profiler, der dimitterer. 

Når dimittenderne står med eksamensbeviset i hånden, har de prøvet kræfter med en lang række filmiske formater – såvel kommercielle som mere kunstneriske. De arbejder fortrinsvis med kortere formater, fra kampagne, SoMe og seriel fiktion til XR, AI og interaktive formater. Derudover har de i løbet af deres uddannelser været i praktik i 16 uger og kommer derfor også med praktisk erfaring i bagagen.

Dimittenderne kommer ud i branchen med stærke filmiske kompetencer og er klar til at bringe kreative fagligheder i spil og være det bindeled, der former en idé til et færdigt projekt.

MSP’erne er en eftertragtet arbejdskraft i den digitale visuelle industri, fordi deres praksisrettede og brede kompetencer udfordrer og udvikler processer og produktionsformer og dermed understøtter branchens vækstpotentiale og digitale transformation. Så hold øje med de dygtige dimittender fra MSP – og overvej om de skal være din nye kollega, før Bestseller, Moesgaard Museum eller LEGO’s kreative afdeling gør det.
 

Opdateret 7. mar 2025

Vil du vide mere?